Reli

Mikor a természet erői egyensúlyban vannak – a tavaszi napéjegyenlőség ünnepei az újpogányságban

2019. március 20. - Reliadmin

Ahogy a korábbi cikkben olvashattuk, az újpogány vallások nyolc nagy ünnepet ismernek, melyek az évszakok változásához köthetőek. Ezek közül egy a tavaszi napéjegyenlőség ünnepe, ami idén március 20-ára esik. Ezt a Magyarországon ténykedő csoportok a következő neveken ismerik: a Wiccák[1] Ostaranak hívják, az Ásatrúárok[2] (Ásatrú hívők) Sigurblótként nevezik, míg a Yotengrit[3] szellemiség hívei a Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepét ülik ekkor.

 

1. ábra: A Wicca évkerék (forrás)

 

A Wicca vallásban ekkor ünneplik a tavasz első napját, amikor a természet végre felébredt téli álmából, megkezdődhet a vetés és egyéb munkák. Régen ekkor legurítottak egy meggyújtott szalmakereket a hegyről télbúcsúztató szertartásként, és hogy szimbolikusan segítsék a nap forgását.[4] Az istent ilyenkor egy fiatal, érett férfiként képzelik el, aki ekkor egyesül az istennővel, hogy kilenc hónappal később ismét újjászülethessen a téli napfordulón. Más nézetek szerint a Magyal király, a tél ura ekkor küzd meg a Tölgy királlyal, a nap megtestesítőjével, és e harcból a Tölgy király kerül ki győztesen (más nézetek szerint ez a csata a téli napfordulón, december 20-án esik meg). A Wiccáknál ilyenkor szokás tojásokat díszíteni,[5] illetve a természet megújulásán, új lehetőségeken meditálni.

 

2.ábra: Gurul a lángoló szalmabála Lügdeben (forrás)

Ami az Ásatrút illeti, ők is a tavasz kezdetét ünneplik ekkor. Sigurblót során Freyát, a termékenység istennőjét, és Friggát, a házasság istennőjét köszöntik. Ahogy az Ynglinga saga-ban említik, ez tulajdonképpen a győzelem ünnepe is, amikor a vikingek nemcsak a vetést, hanem a portyázást is megkezdték. Viszont a modern Ásatrúra nagy hatással volt a Wicca, így manapság már a termékenységet, az erősödő természetet is ünneplik ekkor. Például, ahogy az Odinsvolk honlapján olvashatjuk, ebben az irányzatban szintén szokás ekkor tojásokat festeni, valamint nyúl alakú süteményeket készíteni.

Végül térjünk rá a magyar Yotengrit szellemiségre is. A hívők szerint Boldogasszony a magyarok egyik ősi istensége vagy szellemlénye volt, és csak később azonosították Máriával annak érdekében, hogy a kereszténységet erőszakkal be tudják vezetni az országba. Ez az ünnep szintén a termékenységet és a tavasz kezdetét helyezi a középpontba. Női jellegű ünnep, ekkor dicsőítik mind a természet, mind az asszonyok termékenységét, valamint a vágy felébredését és az szertartások alatt is ezt hangsúlyozzák.

Ahogy láthattuk, mindhárom újpogány irányzatnál a természet ébredésének ünneplése volt a hangsúlyban. Ez többek között azzal magyarázható, hogy bár ezek a vallások sokban különböznek egymástól, mégis hatással vannak egymásra, és a mozgalom eklektikus és szinkretikus tulajdonsága révén gyakran vegyítenek össze különböző szokásokat és hagyományokat.

- Bodzásné Csényi-Nagy Krisztina

 

Ha tetszett a cikk, ajánld ismerőseidnek vagy kövess minket Facebookon, hogy ne maradj le az újabb izgalmas témákról és bejegyzésekről!

 

Felhasznált irodalom 

  • Hutton, Ronald. 2000. The Triumph of the Moon. Oxford: Oxford University Press.
  • Kis-Halas Judit. 2005. „A Wiccától a cyberboszorkányságig: Újboszorkány kultuszok a 20. században”. Rubicon 7. 56–61.
  • Szilágyi Tamás – Szilárdi Réka. 2007. Az Istenek ébredése. Az újpogányság vallástudományi vizsgálata. Szeged: JATEPress.
  • Strmiska, Michael. 2000. Ásatrú in Iceland: The Rebirth of Nordic Paganism? Nova Religio: The Journal of Alternative and Emergent Religion. 4 (1). 106–132.
  • Bali János. 2014. „Kortárs ősmagyarok.” Mítosz és kultúra. In: Povedák István – Szilárdi Réka (szerk.): Sámán sámán hátán. A kortárs pogányság multidiszciplináris elemzése. 24–33. Szeged: Szegedi Tudományegyetem.

 

Felhasznált források 

  • Caballus: A wicca szakrális év és az istenségek kapcsolata. Elérhetőség: http://www.berkano.hu/szakralis.html
  • Dióhéjban. 2016. Elérhetőség: http://yotengrit.hu/yotengrit/diohejban/
  • LaMort, Osara: Te hogyan ünnepled az ünnepeket? Elérhetőség: http://www.berkano.hu/szabbat.html.
  • LaMort, Osara: A Wicca ünnepei. Elérhetőség: http://www.berkano.hu/samhain.html.
  • Sacred Calendar: Elérehtőség: http://odinsvolk.ca/O.V.A.%20-%20SACRED%20CALENDER.htm#Freyfest
  • Sass, Robert. Asatru: The Old Ways for Today. 2018. Robert Sass at Lulu.

 

Megjegyzések

[1] A Wicca vallást Gerald Gardner alapított Angliában, az 1960-as években. A vallást saját okkult társaságokban szerzett tapasztalatai alapján alkotta meg (pl. Szabadkőművesség, Aleister Crowley tanításai) és egy sajátos mitológiát alkotott meg egy romantikus boszorkányalakkal a központjában. Egy istent és egy istennőt tisztel, valamint hisz a természet szellemeiben is.

[2] Az Ásatrú az ókori északi pogány szokásokat és istentisztelet igyekszik a modern világban átültetni ókori és középkori források alapján (pl. Edda). Az Ász istencsoportot imádja (mint például Odin, Thor, vagy Frigga), másrészt a Vánokat is tiszteli (közéjük tartozik például Frey és Freya, vagy Loki). Rajtuk kívül nagy hangsúlyt kap a hódolás a természet és az ősök szellemeinek is.

[3] A Yotengrit az újtáltos mozgalom egyik ágazata, és amint a legtöbb újtáltos mozgalom esetében látható, itt is fontos a magyar, illetve magyarnak vélt hagyományok őrzése (pl. íjászat, borkultúra, néptánc stb.), a nemzet tisztelete, illetve a magyar ősvallás rekonstrukciója. Alapítója, Máté Imre egy rendkívül komplex és gazdag mitológiát alkotott meg, mely többek között magába foglalja Gönüz isten és Ukkó istennő imádatát, a természet tiszteletét, és egy kidolgozott erkölcsi rendszert (jó szomszédság törvénye, az egyenlőség törvénye, nők és férfiak helye a világban stb.).

[4] Ezt a szokást a németországi Lügde városában a mai napig tartják.

[5] Ahogy a Berkano Wicca Tradíció honlapján olvashatjuk, a tojásfestés germán eredetű, Ostara vagy Eostre termékenység istennő szent állata volt a nyúlt, a tojás pedig a szimbóluma (az új élet jelképe).

A bejegyzés trackback címe:

https://reli.blog.hu/api/trackback/id/tr3414705396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása